Summa sidvisningar

lördag 21 februari 2009

Varför blir man inte accepterad om man inte ser ut som alla andra?

För en vecka sedan rakade jag av mina ögonbryn, färgade håret svart och började sminka mig svart med. Efter 2 timmar i skolan hade jag redan tagit emot mer skit än vad någon som ser ut som en ”medelsvensson” gör på hela sin högstadietid. Det här gör mig bara förbannad, för vem har rätt att döma mig bara för att jag inte vill se ut som en i mängden? Vilken idiot har bestämt att man är en bättre människa om man inte vågar sticka ut? Själv så tål jag skiten som folk ger mig. Jag ser ut så här, det är min kropp och mitt val. Om folk inte kan hålla sina åsikter för sig själva så tycker jag bara synd om dem.

Hur ska man se ut då? Ska man se ut som alla andra tjejer med för mycket brunkräm, stora bröst och en så smal midja att hon nästan går av på mitten? Hur kan man överhuvudtaget tycka att det är vackert? Jag tror att många flickor blir påverkade av skönhetsidealen redan i tidig ålder, för hur många småtjejer vill inte se ut som deras nyaste och finaste Barbie? Om Barbie var en levande kvinna skulle hon vara 180 cm lång och väga 39 kilo.

Är det media som gör att vi tjejer mår så dåligt och har en känsla av att vi inte duger, är snygga nog eller bara inte räcker till? Jag tror det. Jag tror att man blir så påverkad av tidningar, filmer, reklam, med mera. Ingen annan kan bestämma hur jag ska klä mig, ha håret eller sminka mig. Jag ser upp till folk som vågar vara annorlunda och sticka ut, folk som inte bryr sig ett dugg om vad andra säger.


Jag har gjort en del research. Och jag hittade en sida som handlade om skönhetsideal. Den handlade om 4 ungdomar på Katedralskolan i Linköping som hade intervjuat folk i sin egen ålder, och det visade sig att 70 % av ungdomar i åldern 16-18 påverkas av medias skönhetsideal. Men betydligt fler tjejer tycker att den påverkan är negativ. Tjejerna är också i större utsträckning än killarna missnöjda med sitt utseende.

Hur ska man då få folk att förstå att det inte spelar någon roll vad media säger, utan det enda som betyder något är det man själv tycker. Känner du dig snyggast och samtidigast mest bekväm i ett plagg så ta det på dig, för efter allt så är det du som ska trivas och inte dina vänner. Strunta i vad andra säger till dig. Låt andras ord rinna av dig som vatten på en gås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera Tack! :)